شرکت کارگو پارس

fca چیست؟ FCA در حمل‌ونقل بین‌المللی و شرح وظایف خریدار و فروشنده

ترم fca مخفف چیست

در پاسخ به سوال fca چیست؟ باید اشاره کرد، یکی از مفاهیم بسیار کاربردی در قراردادهای تجاری بین المللی FCA می باشد. FCA به معنای تحویل به حمل کننده تحت شرایط و ضوابط خاص است. این مفهوم اشاره به محل تحویل بار و همچنین شرایط حمل و نقل دارد. در دنیای تجاری امروز مسئولیت های تجاری بر اساس FCA تعریف می شوند.

همچنین شرایط تحویل بار تجاری باید مطابق با استانداردهای جهانی باشد. به نوعی هدف ایجاد یک شرایط پایدار برای حمل و نقل کالا در یک شرایط منضبط است. تحت چنین شرایطی هرگونه ریسک و خسارت حین حمل و نقل کالا را می توان به حداقل رساند.

FCA چیست ؟

در حوزه تجارت های بین المللی fca به عنوان یک بخش مجزا بسیار مورد توجه قرار گرفته است. به نوعی مسئولیت های مربوط به تحویل کار از طریق این مفهوم کاربردی تعیین می شوند. fca به شرایط و نحوه تحویل کالا یا بار در محل اشاره می‌کند. این شرایط بر اساس قوانین و استانداردهای جهانی تعیین می‌شوند. به نوعی شرایط حمل و نقل مطابق با نیاز طرفین تعیین خواهد شد.

این امر نقش موثری در بهبود شرایط حمل و نقل داشته است. به طوری که طرفین یک معاهده تجاری در سایه fca می‌توانند اهداف خود را در حمل کالا مطابق با شرایط خاص به خوبی دنبال کنند. همچنین fca نقش موثری در کاهش هزینه های مربوط به حمل و نقل دارد. از پرسش های اساسی در ذهن فعالان تجاری fca مخفف چیست؟ می‌باشد. در واقع این واژه مخفف  Free Carrier است، که در دنیای تجاری امروزی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد. در اینکوترمز انواع ترم هایی وجود دارد که یکی از آنها اف سی ای است. در صورتی که قصد تجارت بین المللی دارید و نمیدانید اینکوترمز چیست ، باید در اینباره اطلاعات کسب کنید.

fca مخفف چیست و مراحل آن

وظایف فروشنده و خریدار در fca

در شرایط تحویل کالا تحت قاعده FCA (Free Carrier)، وظایف خریدار و فروشنده به شرح زیر است:

 وظایف فروشنده

— تحویل کالا

فروشنده موظف است کالا را در تاریخ مقرر به شرکت حمل‌ونقل مورد نظر خریدار در مکان توافق شده تحویل دهد. این مکان می‌تواند محل کسب‌وکار فروشنده یا یک مکان توافق‌شده دیگر باشد.

— تحمل هزینه‌ها تا مکان تحویل

فروشنده مسئولیت تمامی هزینه‌ها و ریسک‌های مرتبط با کالا را تا لحظه تحویل به حمل‌کننده بر عهده دارد.

در شرایط FCA (Free Carrier)، هزینه فریت بار به صورت ویژه به عهده خریدار است، چرا که فروشنده فقط مسئول تحویل کالا به حامل مشخص‌شده در محل توافق‌شده است. پس از این مرحله، تمام هزینه‌های مربوط به فریت بار، شامل هزینه‌های حمل‌ونقل بین‌المللی، بیمه و دیگر مخارج مربوط به انتقال کالا، بر عهده خریدار قرار می‌گیرد

— مدارک و مجوزهای صادراتی

فروشنده باید تمامی مدارک و مجوزهای لازم برای صادرات کالا از کشور خود را فراهم کند.

— بسته‌بندی

فروشنده باید کالا را به شکل مناسبی برای حمل‌ونقل بین‌المللی بسته‌بندی کند.

— اطلاع‌رسانی

فروشنده باید به خریدار اطلاع دهد که کالا آماده تحویل به حمل‌کننده است.

وظایف خریدار

وظایف خریدار در اینکوترمز FCA بدین شرح است:

— انتخاب شرکت حمل‌ونقل

خریدار موظف است شرکت حمل‌ونقل را تعیین کرده و به فروشنده اطلاع دهد.

— تحمل هزینه‌های حمل و بیمه

از لحظه تحویل کالا به حمل‌کننده، تمامی هزینه‌ها و ریسک‌های مرتبط با حمل‌ونقل، از جمله بیمه (در صورت نیاز)، بر عهده خریدار است.

— مجوزهای وارداتی

خریدار باید مجوزهای واردات کالا به کشور مقصد را دریافت کرده و هزینه‌های مربوطه را پرداخت کند.

— تحویل کالا در مقصد

خریدار مسئول تحویل گرفتن کالا در مقصد نهایی و پرداخت هزینه‌های مرتبط با تخلیه و ترخیص کالا است.

به طور کلی، در FCA فروشنده مسئول تحویل کالا به شرکت حمل‌ونقل و خریدار مسئول حمل و تمامی هزینه‌ها و ریسک‌ها از آن لحظه به بعد است.

محل تحویل کالا در روش fca

در شرایط تحویل کالا تحت قاعده FCA (Free Carrier)، محل تحویل کالا به مکان توافق‌شده‌ای اشاره دارد که فروشنده باید کالا را به حمل‌کننده یا شخص دیگری که توسط خریدار تعیین شده است، تحویل دهد. این مکان می‌تواند یکی از دو حالت زیر باشد:

محل کسب‌وکار فروشنده: در این حالت، فروشنده موظف است کالا را در محل کسب‌وکار خود (مانند کارخانه، انبار یا دفتر) به حمل‌کننده تحویل دهد. پس از تحویل کالا در این محل، ریسک و هزینه‌های حمل به خریدار منتقل می‌شود.

مکان دیگری که توسط خریدار تعیین شده است: ممکن است خریدار مکانی دیگر (مانند فرودگاه، بندر، انبار یا محل حمل‌ونقل دیگری) را برای تحویل کالا مشخص کند. در این صورت، فروشنده مسئول تحویل کالا به این مکان است.

در هر دو حالت، ریسک و مسئولیت فروشنده تا زمان تحویل کالا به حمل‌کننده یا نماینده تعیین‌شده خریدار است، و پس از آن، تمامی ریسک‌ها و هزینه‌ها به عهده خریدار خواهد بود.این اصطلاح برای انتقال کالاهای کارگو در حمل‌ونقل‌های بین‌المللی به‌ویژه در زنجیره‌های تأمین جهانی کاربرد فراوان دارد و شرایط مناسبی برای مدیریت ریسک و هزینه‌های حمل فراهم می‌آورد.

ترم fca چیست

نقش fca در مدیریت زنجیره تامین

در مدیریت زنجیره تامین fca از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. به نوعی این مفهوم جامع و کامل موجب ایجاد یکپارچگی خاصی در زنجیره تامین شده است. همچنین در این زنجیره طرفین معاهده بر اساس شرایط موجود نیازهای خود را در خصوص مسئولیت مربوط به قرارداد تامین می کنند. fca نقش کلیدی در رشد و مدیریت بهتر فرایندهای حمل و نقل داشته است. فریت بار تجاری بخشی جدایی ناپذیر از fca می باشد.

در این روش نحوه حمل کالا و بار و شرایط مربوط به آن از پیش تعیین می شود. حمل بار هوایی در چارچوب fca از قوانین جهانی پیروی می کند. پیش از حمل کالا باید به چنین نکات مهمی توجه داشته باشید.

— کنترل بهبود شرایط حمل و نقل
در واقع fca به ارسال کننده بار اجازه می دهد، که در فریت بار تجاری و صادرات بار به شکل هوایی نظارت کاملی داشته باشد‌. به نوعی نحوه ارسال بار به مقصد نهایی توسط ارسال کننده تعیین می‌شود. تحت چنین شرایطی بار با نهایت احتیاط و در سلامت کامل به مقصد خواهد رسید.

در محموله های خاص نظیر مواد غذایی توجه به این نکته مهم بسیار ضروری است. در مواردی که ارسال کننده حساسیت بسیار بالایی در عنصر زمان دارد؛ fca به عنوان یک عنصر مهم نقش خود را ایفا می‌کند.

— انعطاف پذیری
به واسطه fca مشتری و خریدار بر اساس چالش های موجود می توانند شرایط حمل و نقل را تعیین کنند. به نوعی میزان انعطاف پذیری این روش از حمل و نقل بسیار بالا است. به نوعی روند حمل محموله و بار بهبود می بخشد و همچنین خواسته های طرفین اجرا می شود.

در پاسخ به سوال ترم fca چیست؟ باید اشاره کرد، که ترم fca به معنای تحویل کالا در مکان مشخص شده توسط خریدار مطابق با شرایط خاص می باشد.

–کاهش هزینه های حمل و نقل
یکی از دلایل اصلی محبوبیت جهانی fca نقش موثر آن در کاهش هزینه های حمل و نقل می باشد. به طوری که با پرداخت هزینه ای کمتر می توانید در بهترین شرایط ممکن محموله خود را ارسال کنید. به نوعی زنجیره تامین کننده به صورت تخصصی در این زمینه فعالیت می‌کند، تا هزینه های نهایی را کاهش دهد.

با کنترل شرایط می توانید هزینه‌های نهایی را تا حد چشمگیری کاهش دهید. با پیروی از رویکردهای استاندارد موفق به کاهش هزینه‌های حمل و نقل خواهید شد.

مزیت fca چیست ؟

یکی از دلایل اصلی برتری fca در مقایسه با سایر روش های حمل و نقل محموله و بار مزایای بی شمار آن می باشد. به طور کلی وضوح و شفافیت در این روش از حمل و نقل کالا بسیار بالا است‌. در واقع این فعالیت تجاری در یک چارچوب خاص دنبال می‌شود. خریدار کنترل بیشتری در فرایند ارسال کالا دارد. در صورتی که سایر روش‌های حمل و نقل دارای چنین ویژگی نیستند. همچنین ریسک مربوط به حمل محموله و بارهای آزاد را از طریق این شیوه می‌توان کاهش داد.

همچنین خریدار در این روش می‌تواند توقعات متنوعی از فروشنده داشته باشد. لایسنس‌های جهانی در این روش از حمل و نقل محموله به طور کامل اجرا می‌شوند.