ترخیص کالا از گمرک ( مراحل ترخیص کالا از گمرک)

ترخیص کالا از گمرک

ترخیص کالا از گمرک بخش مهمی از فرآیند حمل و نقل بین المللی برای واردکنندگان و صادرکنندگان است. این امر تضمین می کند که مجوزهای جابجایی کالا از طریق مرزها به راحتی از دولت های مبدأ و مقصد اخذ می شود.
بیایید ابتدا به تعریف ترخیص کالا از گمرک چیست؟ بپردازیم، هر محموله ای که از مرز گمرک عبور می کند باید از گمرک ترخیص شود. برای همه شرکت کنندگان تجاری (کوچک، متوسط یا بزرگ)، ترخیص کالا از گمرک یکی از دشوارترین مراحل در تمام فعالیت های اقتصادی خارجی است.

هرگونه عدم دقت در اظهارنامه یا اشتباه در اسناد ممکن است باعث شود، محموله در مرز به تاخیر بیفتد. برای از بین بردن هزینه ها و نگرانی های ناشی از عدم تحویل به موقع کالا ها، توصیه می کنیم به خدمات کارگزاران حرفه ای مراجعه کنید.

به طور کلی، این فرآیند شامل بازرسی کالاهای وارداتی یا صادراتی و محاسبه مالیات، عوارض و مالیات غیر مستقیم است.

مراحل ترخیص کالا از گمرک

در ادامه مراحل ترخیص کالا از گمرک را مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

>> مرحله 1: کالا به بندر مقصد می رسد.

ابتدا کالا طبق مشخصات مندرج در اطلاعیه ورود به کشور وارد کننده می رسد. متولی (منصوب شده توسط مامور گمرک) محموله را تا زمان ترخیص آن از گمرک نگه می دارد.

>> مرحله 2: ارسال اظهارنامه ورود (BOE)

گمرک از فرستنده ها می خواهد قبل از اقدام به ترخیص کالا، اظهارنامه واردات را ارائه کنند.
این درخواست قبل یا به محض ورود کالا به صورت دستی یا الکترونیکی ارسال می شود. به عنوان بخشی از روند ترخیص کالا از گمرک، به مسئول مرتبط ارائه می شود. قالب‌های صورتحساب معمولاً بسته به مقررات تعیین‌شده توسط دولت کشور مقصد متفاوت است.

اما مهم‌تر از همه، باید موارد زیر را نشان دهد:
— کد پورت
— شماره پروانه
— نام وارد کننده و آدرس
— نام کشتی
— نام پورت منبع
— کشور حمل و نقل
— کشور دریافتی و کد آن
— تاریخ صدور بارنامه
— شرح کالا و ارزش تخمینی
— نرخ پایه/مقدار حقوق دریافتی (تعیین شده توسط واردکننده بر اساس نرخ ارز و نرخ حقوق ورودی)
پس از ارسال درخواست، یک شماره رسید ورودی دریافت خواهید کرد.

ارسال بار از کشورهای دیگر نیاز به مدارک و تجربه می باشد که در صورتی که نیاز به حمل بار از دبی به ایران دارید می توانید آن را به کارشناسان ما بسپارید.

>> مرحله 3: تأیید سند

مهمترین بخش مراحل ترخیص کالا از گمرک، مدارک است. در این فرآیند ابتدا گمرک باید بررسی کند و از مرتب بودن مدارک شما اطمینان حاصل کند. در غیر این صورت، محموله شما در این مرحله گیر می کند و منجر به ناامیدی و تاخیرهای پرهزینه می شود.

ترخیص کردن کالا از گمرک

مدارک مورد نیاز حمل و نقل برای ترخیص کالا از گمرک

اسناد اصلی حمل و نقل شما برای حمل و نقل بین‌المللی و روند ترخیص کالا از گمرک به عوامل مختلفی بستگی دارد که عبارتند از:

— نوع کالایی که ارسال می کنید.

— از کجا ارسال می کنید.

— سیستم حمل و نقلی که استفاده می کنید.

بسته به این عوامل، مدارک مورد نیاز برای ترخیص کالا از گمرک ممکن است متفاوت باشد.

علاوه بر این، آگاهی از سیاست های صادرات و واردات کشورهایی که با آنها تجارت می کنید بسیار مهم است. این به این دلیل است که تغییرات قانونی ممکن است بر رویه های تحویل شما، از جمله ترخیص کالا از گمرک و اسناد، تأثیر بگذارد.

بنابراین، حتماً از قبل الزامات گمرکی را تأیید کنید. حل مشکلات مربوط به اسناد مفقود یا نادرست قبل از ارسال آسان‌تر است.

با این حال، این‌ها اسناد صادراتی هستند که برای ترخیص در کشور مبدا به آنها نیاز دارید:

— اظهارنامه صادراتی

— لیست بسته بندی محصول

— گواهی مبدا (برای مواد یا محصولات)

— اسناد بیمه باربری که شرایطی را که محموله شما تحت آن بیمه می شود را شرح می دهد.

— سند حمل و نقل ( بارنامه حمل و نقل دریایی، بارنامه هوایی برای حمل و نقل هوایی و CMR برای حمل و نقل جاده ای)

— همچنین ممکن است بسته به نوع و ماهیت کالایی که صادر می کنید، از شما خواسته شود که مجوزهای صادراتی را ارائه دهید.

در صورتی که برای حمل بار خود به کشور نروژ از فریت بار استفاده می کنید یکی از کارهایی که ما در آن تخصص داریم فریت بار به نروژ است. لذا می توانید با خیال راحت این مسئولیت را به ما واگذاری کنید.

اسناد مورد نیاز برای ترخیص کالا

در مورد اسناد واردات، الزامات اکثر کشورها مانند ترخیص صادرات است. با این حال، مهم‌ترین آن‌ها موارد زیر است:

— فاکتور

مقامات گمرک از این اطلاعات برای تعیین مالیات و عوارض قابل اعمال برای محموله شما استفاده خواهند کرد. بنابراین، باید یک نسخه اضافی از مجوز واردات تجاری ارائه دهید.
لطفاً توجه داشته باشید که فروشنده کسی است که فاکتور را به عنوان بخشی از قرارداد خرید ایجاد می‌کند. آنها یک نسخه از فاکتور را به همراه کالا در هنگام تحویل و یک نسخه دیگر را برای سوابق خریدار ارائه می دهند.

— اظهارنامه واردات

الزامات این سند از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، اکثر کشورها به فرستنده‌ها اجازه می دهند قبل از رسیدن محموله، اظهارنامه را به صورت الکترونیکی/ دستی ثبت کنند. این کار به سرعت بخشیدن به روند تخلیه، بررسی و پردازش محموله کمک می‌کند.

— سند حمل و نقل

مأموران گمرک می خواهند بارنامه یا بارنامه هوایی بسته شما را ببینند. این باید توسط فورواردر یا حامل شما تکمیل و امضا شود.

— سایر اسناد

ممکن است از شما خواسته شود که یک برگه بسته بندی دقیق که در آن موارد موجود در محموله خود را توضیح می‌دهد ارائه دهید. بسته به کشور واردکننده، ممکن است از شما خواسته شود کپی مجوزهای واردات و بازرسی، مبدأ و گواهی بیمه ارائه دهید.

به یاد داشته باشید که گواهی مبدا همیشه باید به کشوری که کالا یا مواد شما از آن منشاء می‌گیرد، اشاره داشته باشد. این‌ها همه اسنادی نیستند که ممکن است برای تکمیل صادرات/ واردات خود نیاز داشته باشید. بنابراین، شما باید الزامات خاص خود را بر اساس عواملی که قبلا ذکر کردیم مطالعه کنید.

معمولا مراحل خروج بار با وزن بالا شامل هزینه زیادی می‌شود که برای این کار بهتر است از فریت بار استفاده کنید تا بتوانید با استفاده از این خدمات هزینه کمتری را برای انتقال کالای خود به کشورهای دیگر متحمل شوید، اگر می خواهید کالایی را به آلمان بفرستید می توانید  فریت بار به آلمان خود را به کارشناسان ما بسپارید.

روند ترخیص کالا از گمرک

>> مرحله 4: پردازش فاکتور ورودی

همانطور که می دانید برای ترخیص کالا از گمرک، وارد کننده در صف منتظر می ماند تا ماموران گمرک اسناد حمل و نقل و سایر جزئیات شما را بررسی کنند. با فرض اینکه تمام تشریفات منظم و با مستندات مناسب همراه باشد، در این صورت مامور گمرک محموله شما را تایید و برای ارزیابی منتقل می کند.

شخص شما، حمل و نقل یا کارگزار گمرک خود همیشه می توانید وضعیت صورت حساب خود را به صورت آنلاین مشاهده کنید. شما می توانید ببینید که آیا درخواست شما تصویب شده یا ناموفق است و آیا یک “درخواست” اضافی وجود دارد که باید پر شود.

>> مرحله 5: بسته شما از نظر مالیات و عوارض قابل ارزیابی می شود.
در اینجا گمرک بر اساس اسنادی که ارائه می دهید، حقوق ورودی و صادرات محموله شما را ارزیابی می کند. هیچ هزینه ثابتی برای این کار وجود ندارد.

تبصره های موجود در ترخیص کالا

یکسری تبصره هایی در مراحل ترخیص کالا از گمرک وجود دارد که شامل موارد زیر است. همچنین باید خاطر نشان شد که، گمرک هزینه های قابل اعمال را بر اساس عوامل مختلفی تعیین می کند، مانند:

— ارزش اعلامی کالا

 به ارزش حمل درج شده در فاکتور تجاری اشاره دارد. این هزینه شامل کلیه هزینه های انجام شده توسط حمل و نقل تا نقطه ترخیص می شود. این شامل قیمت خرید کالا، هزینه حمل و نقل و هزینه های بیمه در صورت وجود می باشد.

بنابراین، فرستنده ها باید از صحت ارزش اعلام شده کالا اطمینان حاصل کنند. مقادیر نادرست می تواند منجر به اختلافات گمرکی و تاخیرهای طولانی در مراحل ترخیص کالا از گمرک شود. اکثر کشورها حداقل آستانه برای کالاهای مشمول تعرفه دارند.

— توضیحات کالا

ماموران گمرک علاوه بر ارزش کالا از نوع کالا برای تعیین اطلاعات حقوقی و مالیاتی نیز استفاده می کنند. مقامات گمرکی در سراسر جهان نرخ های تعرفه (عوارض) را برای هر محصول فهرست می کنند. کد HS یا شماره سیستم هماهنگ یک عدد 6 رقمی است که برای طبقه بندی کالاهای فیزیکی برای تحویل برون مرزی استفاده می شود.

بنابراین، ماموران گمرک باید ابتدا محموله شما را بر اساس کد HS طبقه بندی کنند تا تعرفه مربوط به آن را تعیین کنند. هر محصول فیزیکی، از اسباب بازی گرفته تا لباس، دارای یک شماره سیستم یکنواخت است. اکثر کشورها یک ابزار آنلاین رایگان دارند که ارسال کنندگان می توانند از آن برای جستجوی شماره طبقه بندی محصولات خود استفاده کنند. این شماره در فاکتور تجاری نیز موجود است.

— قراردادهای تجارت آزاد

 گمرک، در صورت امکان ممکن است قبل از اعمال تعرفه بر روی کالا، موافقت نامه های تجاری بین کشورهای مبدأ و مقصد را در نظر بگیرد. وجود توافق‌نامه تجارت آزاد بین کشورهای صادرکننده و واردکننده می تواند به این معنی باشد که شما عملاً هیچ تعرفه ای پرداخت نمی کنید.
همانطور که مشاهده می کنید اسناد حمل، نقش مهمی در محاسبه نرخ تعرفه دارند. بنابراین، باید اطمینان حاصل کنید که اطلاعات واقعی را در اسناد خود ارائه می دهید. اطلاعات نادرست ممکن است منجر به پرداخت بیش از حد لازم در عوارض و مالیات شود.

>> مرحله 6: پرداخت عوارض
اگر حمل و نقل شما مشمول عوارض و مالیات باشد، گمرک درخواست پرداخت خواهد کرد. بنابراین، اگر مسئولیت پرداخت تعرفه بر عهده شماست، گمرک فاکتوری را با جزئیات هزینه های مربوطه برای شما ارسال می کند.

قبل از اینکه گمرک بتواند محموله شما را برای تحویل نهایی آزاد کند، باید این هزینه ها را بپردازید و اثبات آن را ارائه دهید. شما می توانید به حمل و نقل یا کارگزار گمرک خود اجازه دهید تعرفه را از طرف شما پرداخت کند. این کار شما را از دردسر پرداخت و پردازش پرداخت خود نجات می دهد.

در سایر موارد، شما (واردکننده) مسئولیتی در قبال پرداخت عوارض ندارید. اگر قادر به پرداخت عوارض درخواستی نیستید، در برخی از کشورها، مانند انگلستان، ممکن است بتوانید برای تعویق پرداخت عوارض درخواست دهید.

مدارک ترخیص کالا از گمرک

>> مرحله 7: بازرسی
بسته به محصول و کشور وارداتی، گمرک ممکن است محموله شما را تحت بازرسی قرنطینه قرار دهد. به عنوان مثال، حیوانات، گیاهان و برخی مواد معدنی باید قبل از واردات بازرسی و/یا پردازش شوند.

>> مرحله 8: بسته شما از گمرک ترخیص می شود.
هنگامی که تمام هزینه های گمرکی را پرداخت کردید و بسته شما برای واردات به داخل کشور مقصد تایید شد، گمرک آن را ترخیص می کند. اما برای ترخیص محموله، گمرک باید یک نسخه از بارنامه پردازش شده را در اختیار شما قرار دهد. افسر گمرک تعیین شده شما BOE را امضا می کند و سپس یک کپی امضا شده را برای حامل خود ارسال می کنید.

پس از پرداخت هزینه های معلق حامل، حامل سفارش های تحویل را به متولی ارسال می‌کند که محموله شما را آزاد می‌کند. لطفاً توجه داشته باشید که پس از تکمیل روند ترخیص کالا از گمرک، بسته ها به طور متوسط ظرف 24 ساعت از گمرک ترخیص می شوند.

با این حال، این ممکن است به دلایل مختلفی به تعویق بیفتد، از جمله:
— محصولات ممنوعه
— اسناد نادرست
— کد محصول نامعتبر
— تعطیلات فصلی مانند کریسمس و سال نو
— بسته بندی نامناسب کالا به خصوص اگر شکننده یا خطرناک باشد
— جنگ
— بلایای طبیعی مانند سیل
— هزینه ارسال نادرست

اگر حمل و نقل شما برای ترخیص به تاخیر افتاد، سعی کنید در اسرع وقت راه حلی پیدا کنید. مشکلات مربوط به کاغذبازی، قیمت گذاری نادرست یا محصولات ممنوعه می تواند باعث شود کالای شما نزد گمرک نگهداری شود.

هنگامی که این اتفاق می افتد، گمرک محموله را به انبار منتقل می کند. در اینجا محموله شما متحمل خسارات مالی، هزینه های ذخیره سازی و سایر هزینه های اضافی خواهد شد.

هر چه محموله بیشتر در انتظار باشد، هزینه های بیشتری متحمل خواهید شد. به همین دلیل بسیار مهم است که محموله شما تمام الزامات واردات را داشته باشد، تمام اسناد را مرتب تحویل دهید و عوارض را به موقع پرداخت کنید.

قوانین ترخیص کالا از گمرک

قوانین روند ترخیص کالا از گمرک چیست ؟

 روند ترخیص کالا از گمرک هنگام جابجایی کانتینر بار، که در آن سوی مرز انجام می شود، ویژگی های خاص خود را دارد. این قانون چهار نوع اصلی نگه‌داری را تعریف می کند:

— پایه ای
— تخصصی
— اقتصادی
— نهایی

این قوانین ترخیص کالا از گمرک، بسته به دسته کالاهای حمل شده متفاوت است که شامل، سند اصلی مورد نیاز برای نگهداری کانتینر، اظهارنامه گمرکی محموله (CCD) است. همچنین این قوانین توسط فرستنده، نماینده او یا یک کارگزار گمرکی استخدام شده ارسال می شود. به یاد داشته باشید که دسته های خاصی از محموله ها به اظهارنامه گمرکی خود نیاز دارند و همین امر در مورد اشیایی که رژیم های گمرکی مختلف در مورد آنها اعمال می شود نیز صدق می کند.

در اظهارنامه بار باید مشخص شود:
— تعداد محصولات یا بار ها و مکان هایی که این محصولات اشغال می کنند
— اطلاعاتی در مورد فرستنده و گیرنده (آدرس، نام و اطلاعات دقیق مخاطبین، قرارداد و روابط تجاری)
— کد کشورهای شرکت کننده در فعالیت های اقتصادی خارجی
— اطلاعات حمل و نقل
— مبلغ کل معامله و هزینه محصول
— شرایط معامله، تحویل و غیره
— ویژگی های خاص محموله (بسته بندی، شماره سریال، مالیات غیر مستقیم، وزن، ابعاد).
علاوه بر اظهارنامه گمرکی، جمع آوری بسته ای از اسناد برای معاملات اقتصادی خارجی، یعنی گواهی، قرارداد با تامین کنندگان، مجوزها، قراردادهای بین المللی به دو زبان، گواهی کنترل محصول و غیره ضروری است.