شرکت کارگو پارس

انواع بارنامه بین المللی در حمل و نقل + براساس مالکیت کالا

یکی از اسناد بسیار مهم و ضروری تجاری، بارنامه بین المللی می باشد. در این سند کاربرد بسیار گسترده ای در صادرات کالا دارد. بر اساس نوع بارنامه شرایط و قوانین تعیین می شود. انواع بارنامه حمل بین المللی توسط شرکت های حمل و نقل صادر خواهد شد. در بارنامه به اطلاعات مهم و ضروری اشاره می شود.

در بارنامه های بین المللی به شرایط حمل و نقل، نوع کالا، کمیت جنس، وزن دقیق، تاریخ حمل و… اشاره می شود. فرستنده بر اساس توافقات انجام گرفته؛ مستلزم به ارسال بار مطابق با شرایط و قوانین خواهد بود. در این سند بین المللی به مقصد نهایی کالا نیز ارسال می شود. بر اساس موقعیت جغرافیایی فرستنده و گیرنده و همچنین بودجه نهایی شیوه ارسال بار تعیین می شود.

کارکرد بارنامه b/l

کارکرد بارنامه جزء اسناد بسیار مهم در ارسال بار می باشد. این سند تجاری بین فرستنده کالا و شرکت باربری تنظیم می‌شود. در کارکرد بارنامه تمامی اطلاعات مهم مربوط به بار، فرستنده، گیرنده و حامل بار ثبت خواهد شد. به نوعی در یک چارچوب امن و قانونی بار ارسال می شود. تحت چنین شرایطی طرفین از شرایط ارسال کالا نهایت رضایت را خواهند داشت. بر اساس کارکرد بارنامه وظایف طرفین تعیین می شود. همچنین شرکت حامل بار نیز بر اساس کارکرد بارنامه وظایفی را عهده دار خواهد شد. به عنوان مثال در کارکرد بارنامه به خسارت ناشی از بار و بیمه اشاره شده است.

به نوعی در صورت وارد شدن خسارت از طریق قانون می توان جهت جبران اقدام کرد. این کلمه ملموس در بخش های مختلف تجاری کاربرد گسترده ای دارد.

انواع بارنامه بین المللی

در حالت کلی بارنامه بین المللی انواع مختلفی دارد.   بر اساس شرایط بار نحوه ارسال و نوع بارنامه تعیین خواهد شد. به نوعی شرایط حمل و نقل کالا تعیین کننده نوع بارنامه خواهد بود. انواع بارنامه بین المللی به عنوان یک سند تجاری بسیار مهم از جایگاه ویژه ای برخوردار هستند. همچنین از رایج ترین اسناد تجاری مهم به شمار می‌آید. بارنامه چیست؟

بارنامه شرایط و اصول مربوط به کالا را تعیین می کند. وسیله حمل کالا تعیین کننده نوع بارنامه می باشد. انواع بارنامه بین المللی شامل موارد زیر هستند:

بارنامه دریایی (Ocean/Marine Bill of lading)

بارنامه دریایی به عنوان یک سند مهم توسط شرکت کشتیرانی صادر می شود. همچنین در این بارنامه اطلاعات مهم و ضروری مربوط به بار اشاره شده است. بارنامه دریایی توسط شرکت حمل کننده صادر و در اختیار خریدار قرار داده می شود. بر اساس این بارنامه کالا با کشتی تا کشور مقصد ارسال خواهد شد.

همچنین در بارنامه دریایی هزینه هایی نهایی جهت ارسال بار نیز تعیین می شود. به نوعی ضوابط مربوط به ارسال کالا از طریق کشتی کاملا قانونی و در یک چارچوب هدفمند می باشد. بارنامه دریایی توسط فرمانده کشتی امضا و به مقصد نهایی حمل می شود.

انواع بارنامه دریایی

بارنامه دریایی انواع مختلفی دارد و بر اساس آن شرایط و ضوابط مربوط به ارسال کالا تعیین می شود. به طور کلی بارنامه دریایی شیوه ای هدفمند و قانونی برای ارسال بار می باشد. انواع بارنامه دریایی شامل موارد زیر هستند:

بارنامه مستقیم (Direct B\L)

این بارنامه اشاره به حمل و نقل کالا تا مقصد توسط یک وسیله یک کشتی می باشد. در واقع در طول مسیر کشتی عوض نخواهد شد. این بارنامه در حمل بار دریایی به دبی کاربرد دارد.

بارنامه سراسری (Through B\L)

این نوع از بارنامه اشاره به حمل بار توسط بیش از یک وسیله نقلیه دارد. به عنوان مثال در طول مسیر از کامیون و کشتی دیگر استفاده می شود. برای ارسال بار دریایی به کانادا که جابجایی بار وجود دارد از این بارنامه استفاده می‌شود.

بارنامه دریایی (مربوط به سرویس های منظم دریایی) (Liner B\L)

این بارنامه دریایی تابع قوانین خاصی می باشد و همچنین کالا از مسیرهای مشخص عبور می کند. در واقع هیچ گونه اختلالی در مسیر حمل بار به وجود نمی آید.

بارنامه چارتر (Charter Party B\L)

این بارنامه اشاره به حمل کالا تا مقصد با کشتی اجاره ای دارد. در واقع حمل این بار تابع قرارداد چارتری است.

بارنامه بین المللی برای مسیر دریا با کشتی

بارنامه هوایی

بارنامه هوایی در ۱۲ نسخه صادر شده است، که سه نسخه آن اصلی می باشد. سایر نسخه ها در بارنامه هوایی برای شرکت های هواپیمایی مورد استفاده قرار می گیرند. نسخه اصلی یا اول برای شرکت حمل کننده یا صادر کننده در نظر گرفته شده است. نسخه اصلی دوم برای گیرنده کالا تعیین شده است. نسخه اصلی سوم برای فرستنده کالا می باشد. بارنامه هوایی به عنوان یک رسید جهت حمل کالا مورد استفاده قرار می گیرد. این قابل معامله نیست و به عنوان حواله ای جهت تحویل کالا به شمار می آید.

بارنامه هوایی در فریت بار زمانی معتبر خواهد بود، که دارای مهر تایید و شماره پرواز باشد.

بارنامه راه آهن

این نوع از بارنامه در محل بارگیری صادر می شود و همچنین توسط شرکت راه آهن صادر خواهد شد. شرکت راه آهن موظف خواهد شد، که کالا را به صورت صحیح و سالم در مقصد تحویل دهد. این بارنامه غیر قابل تغییر می باشد. به نوعی از طریق ظهرنویسی نمی توان آن را انتقال داد.

بارنامه کامیون

این سند برای حمل کالا با کامیون صادر می شود و همچنین تحت مقررات بین المللی صادر خواهد شد. همچنین کامیون باید به صورت پلمپ و سالم در مقصد کالا را تحویل دهد. در غیر این صورت مستلزم به پرداخت هزینه های ناشی از خسارت خواهد بود. این سند بین المللی برای ایجاد شرایط قانونی در ارسال بار تعیین خواهد شد.

بارنامه سراسری

زمانی که برای ارسال کالا به مقصد از دو وسیله متفاوت استفاده می شود. بارنامه صادر شده از نوع سراسری خواهد بود. به عنوان مثال برای ارسال بار از هواپیما و قطار استفاده می شود. برای این نوع از بارنامه نیز باید نسبت به دریافت مجوزهای مختلف اقدام نمود. در غیر این صورت حمل و نقل کالا مطابق با ضوابط قانونی نخواهد بود.

بارنامه فیاتا

این بارنامه یک سند قابل معامله و انتقال می باشد. همچنین در حوزه تجارت بین المللی به نام بارنامه حمل مرکب فیاتا نیز شناخته می شود. بارنامه فیاتا توسط اتاق بازرگانی بین المللی نیز تایید شده است. همچنین بر اساس این بارنامه شرکت مسئولیت حمل و تحویل کالا را بر عهده می گیرد.

نمونه بارنامه بین المللی

انواع بارنامه از نظر مالکیت کالا

بارنامه به عنوان یک سند تجاری و قانونی از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار می باشد. بر اساس مالکیت کالا نوع بارنامه تنظیم خواهد شد. به نوعی نوع بارنامه تعیین کننده شرایط حمل و نقل و ضوابط مربوط به ارسال کالا می باشد. در واقع نوع بارنامه باعث ایجاد قوانین خاصی جهت حمل و نقل می شود. انواع بارنامه از نظر مالکیت کالا به سه دسته بندی: زمینی، دریایی و هوایی تقسیم می شوند.

بر اساس توافقات انجام گرفته در بین طرفین نحوه ارسال و نوع بارنامه تعیین خواهد شد. به طور کلی مسئولیت های مربوط به حمل و نقل نیز بر این اساس صادر خوهد شد.

فعالیت کریری

در واقع فعالیت کریری به معنای ارسال بار از مبدا تا مقصد به صورت مستقیم می باشد. به نوعی این فرایند توسط متصدی یا حمل کننده بار انجام می شود. بسیاری از شرکت های هواپیمایی، دریایی، قطاری و زمینی فعالیت خود را به صورت کریری انجام می‌دهند. در پروسه حمل و نقل بین المللی کالا نیز این نوع از فعالیت مورد توجه قرار گرفته است. در این نوع از فعالیت یک شخص یا شرکت وظیفه ارسال بار را عهده دار می‌شود. به نوعی جا به جایی از کشوری به کشور دیگر می باشد. در فعالیت های کریری بار بلافاصله بر اساس شرایط و قوانین مربوط از مبدا تا مقصد جا به جا می شود.

به واسطه فعالیت کریری می توانید در بهترین شرایط ممکن بار خود را ارسال کنید. در واقع این نوع از فعالیت برای صرفه جویی در هزینه های حمل و نقل راهکاری بسیار مناسب به شمار می آید. با محاسبه هزینه فریت بار و مقایسه آن با این روش میتوانید تصمیم بگیرید کدام برای شما مناسب‌تر است.

فعالیت فورواردی

در فعالیت فورواردی نیز بار بر اساس شرایط و ضوابط خاص ارسال می شود. این روش از حمل و نقل تابع قوانین خاصی می باشد. همچنین در فعالیت های لجستیک نیز از اهمیت و جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است. به واسطه این نوع از فعالیت می توانند به صورت راحت و آسان کالای خود را ترخیص کنید. به نوعی تحت شرایط و چارچوب خاصی کالا به مقصد حمل خواهد شد.

همچنین اسناد و مدارک مربوط جهت ارسال بار به صورت قانونی صادر خواهند شد.

وظایف فورواردر

فورواردر وظایف مختلفی را بر عهده دارد و بر اساس توافقات انجام گرفته وظایف تعیین می شود. به طور کلی فورواردر در امور مربوط به ترخیص کالا نیز کمک بسیار زیادی می کند. همچنین در صورت نیاز خدماتی مانند بسته بندی و انبارداری را نیز ارائه می دهند. این افراد از دانش تجربی و تخصص کافی در زمینه ارسال بار برخوردار هستند. ارسال بار از طریق این روش قانونی و مقرون به صرفه می باشد. در واقع با پرداخت هزینه ای بسیار کم می توانید بار خود را ارسال کنید. فورواردر نظارت دقیقی بر فرایند حمل و نقل دارد. بهترین شرکت های بین المللی را می توانید جهت ارسال کالا انتخاب کنید. این افراد آگاه به مسائل مربوط به ارسال بار هستند.

بر اساس شرایط موجود فورواردر بهترین شرایط موجود را جهت ارسال بار اعلام می کند. به نوعی با پرداخت هزینه ای بسیار کم می توانید شرایط ایده آلی را جهت ارسال بار در نظر بگیرید.