شرکت کارگو پارس

اینکوترمز چیست؟ درک بهتر اصطلاحات مهم اینکوترمز

اینکوترمز چیست

یکی از دغدغه های اصلی فعالان تجاری آشنایی کامل با مفهوم اینکوترمز می باشد. در پاسخ به سوال اینکوترمز چیست؟ باید اشاره کرد، که اینکوترمز مجموعه ای از قوانین و اصطلاحات برای تعیین وظایف مختلف اعم از: مسئولیت ها، هزینه های حمل و نقل، شرایط حمل و نقل، بیمه و تسلیم بار می باشد.

این قوانین توسط اتاق تجارت بین المللی یا همان ICDD تهیه شده است. در قراردادهای خرید و فروش بین‌المللی برای رعایت چارچوب استاندارد در معامله از اینکوترمز کمک گرفته می‌شود. به نوعی هدف از وضع قوانین و اصطلاحات تعیین مسئولیت‌های مربوط به فروشنده و خریدار می‌باشد. قوانین اینکوترمز 2023 در اغلب معاهده‌های تجاری اجرا می‌شوند.

اینکوترمز چیست ؟

اینکوترمز به شکل کاملا گسترده ای در معاهدات و قراردادهای بین‌المللی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این اصطلاحات توسط نمایندگان تجاری، دادگاه‌‌ها و همچنین وکلای بین‌المللی ایجاد می‌‌شوند. در اصل هدف از اجرای اینکوترمز تعیین وظایف و مسئولیت های مربوط به خریدار و فروشنده می باشد.

در اصطلاح عامیانه این مفهوم به معنای تعیین مسئولیت‌های اولیه و ثانویه در خصوص تحویل بار می‌باشد. تحت چنین شرایطی ریسک معامله کاهش پیدا می‌کند. اصطلاحات اینکوترمز بیش از ۱۰۰ عبارت می‌باشد، که هر یک مسئولیت های خاصی را عنوان می کنند. به نوعی این زبان مشترک در معامله های بین المللی چارچوب خاصی از نظم را به وجود می‌آورد.

تحت چنین شرایطی خریدار و فروشنده درک بهتری از شرایط معامله خواهند داشت. هر چهار سال یک بار اصطلاحات جدیدی از اینکوترمز منتشر می شود.

اینکوترمز 2023

انواع اینکوترمز 2023:

اینکوترمز انواع مختلفی دارد، که هر یک به دسته بندی مشخصی تقسیم می‌شوند. همچنین مسئولیت‌های تعریف شده در هر بخش متفاوت می‌باشد.

گروه E

(Ex Works ) در این گروه فروشنده کالا در محل کارخانه یا انبار تحویل می دهد‌. به نوعی مسئولیتی در حمل و نقل کالا ندارد.

گروه D

(Delivered Duty Paid – DDP ) و( Delivered At Place – DAP )و (Delivered at Place Unloaded – DPU)

در این گروه فروشنده مسئولیت بیشتری در قبال تحویل کالا دارد. در این روش کالا یا محموله جهت حمل به آدرس مشتری تحویل متصدی داده می شود.

گروه F

(Free Carrier ) در این روش کالا در محل خاصی نظیر بندر یا فرودگاه بدون پرداخت هزینه تحویل داده می شود. در این گروه ترم fca چیست و مخفف این ترم از free Carrier آمده است.

گروه C

(Carriage Paid To ) و (Carriage and Isurance Paid to )

در این روش کالا در محل مبدل تحویل داده می شود و هزینه‌های حمل و نقل پرداخت می‌شود.

ترم
بارگیری در وسیله حمل در محل فروشنده پرداخت حقوق و عوارض گمرکی صادرات
حمل به بندرگاه صادرکننده
فرود بار در بندر صادر کننده بارگیری در بندر صادرکننده حمل به بندرگاه واردکننده فرود بار در بندر واردکننده بارگیری در وسیله حمل در بندر واردکننده حمل به مقصد خریدار  بیمه  عملیات ترخیص کالا در مقصد  حقوق و عوارض گمرکی در مقصد
EXW  نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه نه
FCA  آری آری آری نه نه نه نه نه نه نه نه نه
FAS آری آری آری آری نه نه نه نه نه نه نه نه
FOB   آری  آری   آری  آری  آری نه نه نه نه نه نه نه

 

قوانین و اصطلاحات اینکوترمز برای انواع روش های حمل و نقل

برای روش های مختلف حمل و نقل در اینکوترمز از قوانین و اصطلاحات مختلفی استفاده می شود. این اصطلاحات نقش کلیدی در تعیین وظایف دارند. همچنین مفاهیم در فریت بار تجاری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

اصطلاحات هوایی

از اصطلاحات اینکوترمز هوایی می توان به CIP اشاره کرد. در این روش هزینه های مربوط به حمل و نقل و بیمه توسط فروشنده پرداخت می شود. همچنین DAT به معنای تحویل در محل ترمینال خصوصی در فرودگاه می باشد.

DDP در اینکوترمز هوایی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. که به معنای تحویل کالا و پرداخت تمامی هزینه ها می باشد. بر اساس نوع قرارداد عقد شده در بین طرفین اصطلاحات تعیین می شوند.

در حمل‌ونقل هوایی، اینکوترمز نقش مهمی در تعیین مسئولیت‌ها و هزینه‌های مرتبط با فریت بار ایفا می‌کند. اصطلاحات اینکوترمز مشخص می‌کنند که چه کسی مسئول پرداخت هزینه‌های حمل‌ونقل، بیمه، و ترخیص کالا در فرودگاه مبدأ و مقصد است. برای مثال، اگر قصد فریت تجاری و ارسال بار به آمریکا را داشته باشید، می‌توانید از اینکوترم‌های مختلفی مانند CIF یا FOB استفاده کنید که هر کدام مسئولیت‌های متفاوتی را بر عهده فرستنده یا گیرنده می‌گذارند. این قوانین به شما کمک می‌کنند تا با اطمینان بیشتری فرایند ارسال کالا به آمریکا را مدیریت کنید.

اصطلاحات دریایی

از اصطلاحات مربوط به اینکوترمز دریایی می توان به FOB اشاره کرد‌. در این روش از حمل کالا در بندر تعیین شده تحویل داده خواهد شد. اصطلاح کاربردی بعدی CFR می باشد، که به معنای تحویل کالا در بندر و پرداخت هزینه ها است.

به نوعی هزینه های مربوط به حمل به بندر توسط فروشنده پرداخت می شود. CIF به معنای پرداخت هزینه های گمرکی و بیمه جهت حمل دریایی بار و ارسال کالا توسط فروشنده به صورت تمام و کمال می باشد.

اصطلاحات زمینی

از اصطلاحات کاربردی در اینکوترمز زمینی می توان به DDP اشاره کرد. در این روش علاوه بر تحویل بار باید هزینه های گمرکی را نیز پرداخت کرد. از دیگر اصطلاحات مربوط به این حوزه می توان به EXW اشاره کرد، که به معنای فروش از محل تولید است. همچنین اصطلاح FCA به معنای آزاد حامل می باشد. در واقع تدارکات مربوط به حمل و نقل زمینی بار بر اساس صلاح‌دید طرفین تعیین می شود.

جدول اینکوترمز 2020

در جدول اینکوترمز 2020 به چگونگی تقسیم معاهدات اشاره شده است. به نوعی بر اساس این جدول هزینه های نهایی برآورد و پرداخت می شوند. در حالت کلی این جدول از سال 2020 به صورت جدی در معاهدات بین المللی مورد توجه قرار گرفت. قوانین اینکوترمز باید در تمامی معامله ها رعایت شوند. لیست هزینه ها وابسته به معیارهای تعیین شده در قرارداد می باشد. همچنین به موجب تبصره های موجود در معاهده طرفین از حق و حقوق خاصی برخوردار می شوند.

جدول اینکوترمز 2023

برای درک بهتر این موضوع حتما جدول بالا را بررسی کنید، تا با اینکوترمز در روش های مختلف حمل و نقل و کارگو آشنا شوید. اگر نمیدانید کارگو چیست میتوانید برای دانستن درمورد آن به صفحات دیگر مراجعه کنید.