وسایل غیر مجاز در هواپیما (چه چیزهایی را نباید با خود در سفر هوایی حمل کنیم؟)

وسایل غیر مجاز در هواپیما

سفر با هواپیما یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین روش‌های سفر در دنیای امروزی است. با این حال، برای حفظ امنیت و ایجاد شرایطی آرام و امن برای تمام مسافران، از سوی مقامات هوایی مربوطه، لیستی از وسایل ممنوعه تعیین شده است که قابلیت حمل و استفاده آن‌ها در هواپیما ممنوع است. این لیست شامل انواع وسایل از جمله مواد منفجره، مواد قابل اشتعال، اشیاء تیز و خطرناک، مواد شیمیایی خطرناک و اقلامی با قابلیت ایجاد مزاحمت برای عملکرد هواپیما می‌شود.

علاوه بر این کالاها، مواردی مانند مواد مخدر نیز تحت محدودیت قرار می‌گیرند. این مقررات به دلیل حفظ امنیت همه مسافران و افراد در داخل هواپیما اجرا می‌شوند. توصیه می‌شود مسافران این قوانین و محدودیت‌ها را رعایت نمایند تا با اطمینان و آرامش بیشتری به سفرهایشان بروند و امنیت پرواز را حفظ کنند.

در این مقاله، به بررسی لیست وسایل غیر مجاز در هواپیما خواهیم پرداخت تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا اطلاعات خود را افزایش داده و به روز کنید.

وسایل ممنوعه در هواپیما تحت هر شرایطی کدامند؟

وسایلی که تحت هر شرایطی ممنوع است عموماً به عنوان ” وسایل غیر مجاز در هواپیما” شناخته می‌شوند و از حمل آن‌ها در هواپیما پرهیز می‌شود. این وسایل شامل مواردی هستند که به طور کلی به عنوان خطرناک یا غیرقابل قبول شناخته شده‌اند و تحت هیچ شرایطی اجازه حمل آن‌ها در هواپیما داده نمی‌شود. برخی از این موارد عبارتند از:

• ترقه، دینامیت، بمب و مواد منفجره: این اشیاء به دلیل خطر امنیتی ممنوع شده‌اند. بدون شک هر گونه به وقوع پیوستن هرگونه انفجار در هواپیما می‌تواند عواقب وخیمی داشته باشد و منجر به آسیب به افراد و خسارت جدی به هواپیما شود و حتی می‌توان گفت از وسایل ممنوعه در فرودگاه هستند.

• مواد مشتعل و مواد آتش‌گیر: این مواد شامل باروت و مواد شیمیایی قابل اشتعال می‌شود. حضور این مواد در هواپیما می‌تواند به راحتی احتمال آتش‌زایی و بروز حریق را زیاد کند.

• کلر: وجود کلر به دلیل خطراتی که ممکن است برای سلامتی مسافران و خدمه پرواز ایجاد کند، ممنوع شده است. این ماده می‌تواند با ایجاد تنگی نفس، تحریک پوست و چشم‌ها و حتی ایجاد عوارض جدی به دستگاه تنفسی آسیب برساند.

• وسایل رادیواکتیو و وسایل عفونی: این اشیاء به دلیل خطرات اشعه‌ای و عفونتی که ممکن است برای دیگر مسافران یا خدمه پرواز ایجاد کنند، ممنوع شده‌اند.

• انواع سموم: حضور سموم در هواپیما می‌تواند خطرات جدی برای سلامتی مسافران و خدمه پرواز ایجاد کند. این موارد شامل مواد سمی مانند زهر حیوانات و مواد شیمیایی سمی می‌شود.
از آنجایی که همه این اشیاء برای ایمنی و راحتی مسافران و حفظ امنیت پرواز ممنوع شده‌اند و جزو وسایل ممنوعه در هواپیما قرار دارند، برای همه مسافران الزامی است که این قوانین را رعایت کنند و هیچگاه این اشیاء را در هواپیما به همراه نداشته باشند.

وسایل ممنوعه در هواپیما می‌توانند باعث مشکلاتی در ترخیص کالا از گمرک شوند. با داشتن این وسایل، فرآیند ترخیص بار شما ممکن است دچار تأخیر یا جریمه شود. آگاهی از این قوانین به شما کمک می‌کند تا سفری امن داشته باشید و مشکلات گمرکی را به حداقل برسانید.

وسایل ممنوعه در پرواز خارجی

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما کدامند؟

هواپیماها حضور برخی اقلام را به دلیل ایمنی و یا محدودیت‌های قوانین حمل و نقل هوایی، در کابین ممنوع می‌نمایند. این وسایل ممنوعه در کابین هواپیما معمولاً عبارتند از:

• لوازم ورزشی: وسایلی مانند چوب گلف، چوب بیسبال و تیر و کمان را باید به قسمت بار تحویل دهید. مطمئن شوید که به درستی بسته‌بندی شده‌اند تا در حین جابه‌جایی آسیب نبینند. همچنین کالاهای بارزشی مانند طلا نیز باید از مقادیر خاصی بیشتر نباشد برای جابجایی بیش از مقادیر مجاز باید از خدمات حمل کالای ارزشمند استفاده کرد.

• وسایل تیز و برنده: هرگونه چاقو، قیچی یا کاتر را نباید به کابین ببرید. این اقلام را باید به قسمت بار تحویل دهید. ممکن است برخی از ایرلاین‌ها قیچی‌های کوچک لوازم آرایشی را نیز منع کرده باشند، بنابراین این جنس از اقلام را نیز تحویل دهید.

• ابزارآلات: تمام ابزارآلات از پیچ‌گوشتی گرفته تا دریل برقی باید به قسمت بار تحویل داده شوند. حتی اسباب‌بازی‌های کودکان نیز باید در این بخش قرار بگیرند.

• وسایل آتش زا: هرگونه فندک، کبریت و سایر وسایل آتش زا باید به قسمت بار تحویل داده شوند. حتی اگر فندکی دارید که ارزش آن بالاست، بهتر است آن را با بقیه وسایل در چمدان خود بگذارید.

• میوه و محصولات کشاورزی: مطمئن شوید که هرگونه میوه و محصولات کشاورزی را همراه خود به کابین نبرده‌اید. برخی ایرلاین‌ها اجازه ورود میوه‌ها را به داخل کابین نمی‌دهند، پس از قوانین آگاه باشید و از ورود این موارد به هواپیما پرهیز کنید. اگر میخواهید این محصولات را به کشور دیگری بفرستید حتما باید بارنامه داشته باشید. اینکه بارنامه چیست و انواع بارنامه کدام است را در مقاله ای آورده‌ایم.

با انجام این موارد، می‌توانید با آرامش و با خیال راحت به فرودگاه بروید و سفرتان را شروع کنید. این فهرست برخی از موارد ممنوعه در هواپیما را تشکیل می‌دهد، اما هر کشور و شرکت هواپیمایی ممکن است دستورالعمل‌های خاص خود را داشته باشد، بنابراین مفید است قبل از سفر به مقصد مورد نظر، قوانین و مقررات مربوط به حمل وسایل و مواد را بررسی کنید. حتما به لیست میزان بار مجاز ایرلاین ها نیز توجه کنید تا از هزینه های اضافی مانند اضافه بار جلوگیری کنید زیرا با محاسبه هزینه هر کیلو اضافه بار پرواز خارجی یک رقم بزرگ برای پرداخت به ایرلاین را باید متحمل شوید.

وسایل ممنوعه در کابین هواپیما

وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما کدامند؟

چه چیزهایی در هواپیما ممنوع است؟ وسایل ممنوعه در قسمت بار هواپیما نیز شامل موارد بیان شده در ادامه متن خواهند بود.

سلاح‌های گرم و سرد: هرگونه سلاح گرم یا سرد، از جمله تفنگ‌های اسباب‌بازی، تیر و کمان، شمشیر، چاقو با تیغه تیز، قمه و موارد مشابه ممنوع است.

مواد منفجره: موادی مانند دینامیت، باروت، مین، نارنجک، ترقه، فیوز، باتری، گاز اشک‌آور و هرگونه وسایل یا مواد آتشبازی و آتش‌زا از جمله مواد منع شده برای ارسال بار به اروپا هستند.

مواد مخدر: ورود هرگونه ماده مخدر در بخش بار هواپیما ممنوع است و در صورت کشف، مسافر ممکن است با مشکلات قانونی مواجه شود.

مواد شیمیایی خطرناک: حمل مواد اسیدی، نفت، بنزین و مواد شیمیایی خطرناک دیگر نیز در بخش بار هواپیما ممنوع است. معمولا برای حمل مواد شیمیایی عظیم، از کارگو استفاده می‌کنند حال اینکه کارگو چیست و دقیقا چه کاری انجام می‌دهد را می‌توانید در صفحات دیگر بخوانید.

تمام این موارد برای حفظ امنیت پرواز و جلوگیری از وقوع حوادث ناخواسته در هواپیما مورد اعمال قرار می‌گیرند. لازم به ذکر است این فهرست ممکن است بسته به شرایط خاص هواپیما و محدودیت‌های هر شرکت هواپیمایی متغیر باشد، بنابراین بهتر است با شرکت هواپیمایی مورد نظرتان تماس بگیرید یا وب‌سایت آن‌ها را برای اطلاعات دقیق‌تر مشاهده کنید. همچنین بهتر است برای ارسال بار به سوئد نیز با شرکت هواپیمایی تماس گرفته و از محدودیتهای آن آگاه شوید.

کلام پایانی

به طور کلی، مقرراتی که وسایل ممنوعه در هواپیما را تعیین می‌کنند، به دلایل امنیتی و خطرپذیری مربوط به سفرهای هوایی مشتق می‌شوند. این مقررات بر اساس تجربیات گذشته، تحلیل‌های امنیتی و آخرین دانش‌های فنی ایجاد شده‌اند. هدف اصلی اعمال این مقررات، حفظ امنیت و سلامت مسافران و افراد مرتبط با پرواز است.

از این رو، سعی نمودیم در مقاله به بررسی اقلامی بپردازیم که شما قادر نیستید آن‌ها را در هواپیما همراه خود داشته باشید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد وسایل ممنوعه در پرواز خارجی با شرکت‌های هواپیمایی در ارتباط باشید و آگاهی خود را افزایش دهید.