شرکت کارگو پارس

ارز مسافرتی چیست؟ مقدار ارز مسافرتی+ شرایط و مدارک مورد نیاز برای دریافت آن

دریافت ارز مسافرتی

ارز مسافرتی چه قدر است؟ این اولین سوالیست که بسیاری از افرادی که قصد انجام سفرهای خارجی را دارند با آن مواجه می شوند. در واقع یکی از اصلی ترین نگرانی‌هایی که برای چنین افرادی وجود دارد، تغییرات ناگهانی نرخ ارز است که موجب بالا رفتن هزینه سفر آن‌ها می شود و این موضوع می‌تواند مانعی برای سفرهای آن‌ها باشد.

یکی از روش‌هایی که تاثیری در کاهش هزینه‌های شما داشته باشد، استفاده از ارز مسافرتی است ما در این مطلب به شما می‌گوییم که ارز مسافرتی چیست و چگونه می‌توانید آن را دریافت کنید.

ارز مسافرتی چیست؟

ارز مسافرتی یک ارز دولتی است و به عنوان کمک هزینه‌ای برای سفرهای خارجی در نظر گرفته می شود. هر فردی تنها یکبار در سال می تواند از این ارز استفاده کند. با توجه به قیمت پایین تر این ارز نسبت به ارز بازار آزاد، افراد زیادی اقدام به دریافت ارز مسافرتی می‌کنند.

سوالی که پیش می‌آید این است که ارز مسافرتی چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال لازم است شما و نکات مختلفی رو در نظر داشته باشید که ما در بخش‌های بعد به این موضوع می‌پردازیم.

شرایط دریافت ارز مسافرتی در سال ۱۴۰۳

اصلی ترین و مهم ترین شرطی که برای دریافت این ارز تعیین شده، تصمیم حتمی فرد برای سفر یکی از کشورهای خارجی و تحویل بلیط سفر خود است. حتی در صورتی که سفر شما دریایی، زمینی و یا ریلی باشد، نیز لازم است بلیط سفر را ارائه دهید. این شرط برای تمامی افراد از جمله زن، مرد و کودکان بالای ۱۲ سال قابل اجرا است.

همانطور که بیان شد شما تنها سالی یک بار می‌توانید ارز مسافرتی را دریافت کنید و برای درخواست آن نیز باید تقریباً یک هفته قبل از تاریخ پرواز خود مدارک لازم را ارائه داده و این ارز را اخذ نمایید. نکته مهم دیگر این است که تمام افرادی که قصد دریافت ارز مسافرتی را دارند باید در زمان دریافت این ارز حضور داشته باشند، در غیر این صورت ارزی به آنها تعلق نمی‌گیرد.

اگر شما هم برای انجام سفر خارجی خود نیاز به دریافت ارز مسافرتی دارید و قصد اقامت طولانی‌مدت یا مهاجرت به خارج از کشور را دارید، می‌توانید فریت بار را به عنوان یک مجموعه معتبر برای حمل بار خود انتخاب نمایید. اگر قصد دارید وسایل شخصی خود را با فریت بار به استرالیا ارسال کنید، ارز مسافرتی می‌تواند به شما کمک کند تا بخشی از هزینه‌های مرتبط با این فرآیند را تأمین کنید. از آنجایی که ارسال بار به کشورهای دور مانند استرالیا هزینه‌های بالایی دارد و نیاز به پرداخت هزینه‌های ارزی دارد، استفاده از ارز مسافرتی می‌تواند باعث کاهش هزینه‌های نهایی شما شود و به‌خصوص در زمان جابجایی وسایل شخصی و انجام مراحل گمرکی، امکان پرداخت‌های ارزی آسان‌تر را فراهم کند.

ارز مسافرتی چقدر است

ارز مسافرتی برای هر نفر چقدر است؟

در بخش قبل بیان کردیم که افرادی که قصد سفرهای خارجی را دارند با یک سوال مهم مواجه می‌شوند و آن هم این است که ارز مسافرتی چقدر است؟ برای پاسخ به این سوال باید ابتدا بیان کنیم که برای هر مسافر در دریافت این ارز دولتی با ویزای مسافرتی یا گردشگری سقف حداکثری تعیین شده است. به طور کلی مبلغ تعیین شده ۱۴۰۳ برای ارز مسافرتی به شرح زیر است.

— سفرهای زمینی و ریلی به کشور خارجی مبلغ ۳۰۰ یورو
— سفرهای هوایی به کشور خارجی با داشتن ویزا مبلغ ۵۰۰ یورو
— سفرهای هوایی بدون نیاز به ارائه ویزا ۵۰۰ یورو

نحوه دریافت ارز مسافرتی

در خصوص چگونگی دریافت ارز مسافرتی باید بگوییم که نحوه دریافت آن به صورت زیر است.

— حضوری
برای دریافت این ارز دولتی به صورت حضوری شما می توانید به یکی از شعب بانک ملت یا بانک سامان مراجعه کنید. در بانک سامان و بانک ملت تنها امکان مراجعه حضوری وجود دارد.

بدین ترتیب لازم است به یکی از شعب بانک های ذکر شده مراجعه کرده و فرم تقاضای این ارز دولتی را دریافت و تکمیل نمایید و مدارک مورد نیاز را ارائه دهید تا بتوانید ارز مسافرتی را اخذ کنید.

— اینترنتی
برای درخواست ارز مسافرتی اینترنتی شما شما باید از طریق اپلیکیشن‌های موبایلی اقدام کنید. دریافت این ارز به صورت اینترنتی بسیار راحت‌تر از روش حضوری است و شما می‌توانید در هر ساعت از شبانه روز این ارز را دریافت کنید.

بانک ملی این امکان را برای شما فراهم کرده تا بتوانید از طریق اپلیکیشن بله و انتخاب گزینه بانک من، ارز مسافرتی را انتخاب کرده و مشخصات خود را تکمیل و سپس هزینه مورد نیاز را پرداخت کنید. در نهایت برای دریافت ارز می توانید از طریق دستگاه BTM فرودگاه و وارد نمودن کد ملی و شناسه فروش ارز مسافرتی را به صورت فیزیکی رو دریافت کنید.

— ارز مسافرتی نوروزی
برای دریافت و استفاده از ارز مسافرتی نوروزی باید این نکته را بدانید که در این فصل و با افزایش سفرهای نوروزی مبلغ ارز دولتی افزایش می‌یابد و پس از کمتر شدن این سفرها و مقدار تعیین شده برمی گردد. بانک مرکزی در اسفند ماه ۱۴۰۲ مقدار این ارز را به ۱۰۰۰ یورو افزایش داد و پس از کاهش سفرهای نوروزی ۵۰۰ یورو را برای ارز مسافرتی ۱۴۰۳ تعیین کرد.

دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام

دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام نیز برای مسافران فراهم شده است. نکته قابل توجه در این خصوص این است که شما باید قبل از اینکه بخواهید برای دریافت ارز مسافرتی به عابر بانک مخصوص مراجعه کنید مراحل اولیه دریافت این ارز را انجام داده باشید. قیمت ارز دریافتی در فرودگاه با با روش های دیگر تفاوتی ندارد.

بدین منظور لازم از شما قبل از مراجعه به فرودگاه در شعب بانک های ذکر شده حواله ارزی خود را دریافت کرده باشید. در صورت فراموش کردن حواله از بانک امکان دریافت ارز مسافرتی در فرودگاه امام برای شما وجود ندارد.

برای دریافت این ارز حتما زودتر در فرودگاه حضور داشته باشید و اگر بار اضافه ای با خود همراه دارید بهتر است از هزینه هر کیلو اضافه بار پرواز خارجی آگاه شوید تا بتوانید هزینه های سفر را بهتر برنامه‌ریزی کنید.

سامانه ارز مسافرتی

سامانه ای که برای دریافت اطلاعات و آشنایی با نرخ ارز مسافرتی تعیین شده، سامانه وب سایت ملی صرافی ایران با آدرس mex.co.ir است. با مراجعه به این سامانه می توانید از قیمت روزانه این ارز اطلاع پیدا کنید. همچنین در  نحوه پرداخت عوارض خروج از کشور سامانه اختصاصی برای کاربران وجود دارد.

درخواست ارز مسافرتی اینترنتی

مدارک لازم ارز مسافرتی

برای دریافت ارزهای مسافرتی لازم است مدارک زیر را ارائه دهید.

— ارائه اصل و کپی کارت ملی و در صورت نداشتن اصل ارائه برگه ثبت احوال
— ارائه تصویر گذرنامه که باید بیشتر از ۶ ماه اعتبار داشته باشد(در صورت داشتن گذرنامه تعویضی لازم است گذرنامه موقت قبلی را نیز تحویل دهید).
— ارائه اصل و کپی مهر شده مربوط به سفر و در صورت خرید اینترنتی ارائه کد رهگیری
— ارائه ویزای کشور مقصد
— تکمیل فرم درخواست ارز مسافرتی
— پرداخت مبلغ ریالی قیمت تعیین شده برای ارز مسافرتی همراه با کارمزد بانکی و ارائه رسید مربوط به آن
— اعلام نام مسافر و شماره تماس او
— ارائه رسید مربوط به پرداخت مبلغ عوارض خروج از کشور

شما می‌توانید حداکثر ۷ روز کاری قبل از تاریخ سفر با هواپیما برای گرفتن  ارز مسافرتی اقدام کنید.

جمع بندی
ممکن است شما هم با شنیدن نام ارز مسافرتی این سوال برایتان ایجاد شود که ارز مسافرتی چه قدر است و ارز مسافرتی را چگونه دریافت کنیم؟ همانطور که بیان کردیم ارز مسافرتی یک ارز دولتی بوده که به عنوان کمک هزینه ای برای سفرهای خارجی افراد تعیین شده است. دریافت این ارز از روش های مختلفی ممکن بوده که ما آن ها به همراه قیمت این ارز را برای شما بیان کردیم.