شرکت کارگو پارس

پروفرما چیست؟ تعریف پروفرما و تفاوت آن با پروفرما اینویس چیست؟

پروفرما چیست

یکی از دغدغه های اصلی افراد فعال در حوزه تجارت بین الملل کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پروفرما چیست؟ می باشد. در واقع اولین اقدام جهت واردات کالا دریافت این سند تجاری بین المللی می باشد. افراد فعال در حوزه تجارت بین المللی با در دست داشتن چنین سندی می توانند کالای خود را به کشور مقصد وارد کنند.

در این سند تجاری نوع کالا، تعداد آن، محل تحویل، جنس کالا و شرایط تحویل بار اشاره شده است. به نوعی پروفرما یک فاکتور و رسید کامل از کالا می باشد. برای دریافت این سند تجاری باید نسبت به اخذ مجوزهای مختلف اقدام کنید. مسئولیت صدور پروفرما بر عهده فروشنده کالا می باشد. بسته به نوع قرارداد اطلاعات درج شده در پروفرما کم یا زیاد می شود.

پروفرما یا پیش فاکتور چیست؟

در پاسخ به سوال پروفرما چیست؟ باید اشاره کرد، این پیش فاکتور یا Proforma حاوی اطلاعات مهم در خصوص کالا می باشد. همچنین این سند تجاری به عنوان یک گواهی معتبر شرایط مربوط به واردات کالا را آسان تر می کند. اغلب این سند تجاری در حوزه تجارت کالا صادر می شود. همچنین این فاکتور حاوی اطلاعات مهم در خصوص فروشنده و خریدار کالا می باشد.

بر اساس نوع معامله اطلاعات درج شده در پروفرما متغیر است. این سند تجاری اشاره به چیستی و ماهیت کالا نیز دارد. در واقع جهت بررسی های بیشتر قبل از واردات کالا این سند الزامی است. بر اساس نوع محموله و جنس مراتب مربوط به دریافت مجوز را نیز باید پشت سر بگذارید. در این سند تجاری به صورت واضح و کاملا مشخص به تمام اطلاعات مربوط به سند اشاره شده است. اعتبار پروفرما وابسته به مجوزهای دریافتی برای کالا می باشد. در این سند تجاری اطلاعات کامل خریدار و فروشنده درج می شود. همچنین سازنده کالا نیز اعلام شده و حتی به نوع پرداخت جهت خرید جنس نیز اشاره می شود.

پروفرما چیست نوشتن پیش فاکتور

علت صدور پروفرما

قبل از واردات کالا پروفرما برای خریدار ارسال می شود، تا تمامی اطلاعات مهم را مورد بررسی قرار دهد. یکی از مهم ترین دلایل صدور پروفرما بررسی اصالت و نوع محصول می باشد. دولت از طریق این سند تجاری به طور کامل می تواند با ماهیت کالا و نحوه خرید آن آشنا شود. در صورتی که سایر اسناد عادی فاقد چنین ویژگی هستند. از دیگر دلایل اصلی صدور پروفرما می توان به ایجاد سهولت بیشتر در فرایند ترخیص کالا اشاره کرد. محموله های تجاری که دارای چنین سند بین المللی هستند؛ راحت تر ترخیص می شوند. همچنین این سند شرایط ارسال و تحویل کالا را آسان تر می کند.

به نوعی بزرگ ترین منبع اطلاعاتی در خصوص کالا برای خریدار و دولت پروفرما می باشد. در پروفرما به شرکت حمل و نقل هوایی نیز اشاره کرد. در واقع به شرکت هواپیمایی که وظیفه  ارسال بار به کشور مقصد از جمله ارسال بار به کانادا را بر عهده گرفته است؛ اشاره می شود.

در این فرم شماره پروفرما توسط فروشنده تعیین می‌شود و مدت زمان اعتبار آن با توافق طرفین صورت میگیرد و پس از طی شدن این زمان این فرم دیگر ارزشی ندارد.

موارد استفاده از پروفرما در تجارت بین الملل

برخلاف تمامی باورهای رایج در بخش های مختلف تجارت بین الملل از پروفرما استفاده می شود. در واقع این سند تجاری نقش موثری در بهبود شرایط واردات کالا دارد. از پروفرما بر اساس نوع کالا و شرایط موجود در موارد زیر استفاده می شود.

— ارزیابی شرایط فروشنده: پروفرما برای ارزیابی شرایط فروشنده جهت ارسال بار صادر می شود. همچنین این سند تجاری تمامی اطلاعات مهم و ضروری را در اختیار خریدار قرار می دهد.

— اخذ مجوزهای لازم: به واسطه پروفرما بسیار راحت و آسان تر می تواند مجوزهای مربوط به واردات کالا را دریافت کنید. در واقع مسیر دریافت مجوز راحت و آسان تر خواهد بود.

— اقدامات مربوط به ترخیص کالا: در مسیر ترخیص کالا پروفرما مهم و ضروری می باشد. تحت چنین شرایطی راحت تر می توانید کالای خود را ترخیص کنید.

— ارزیابی و برآورد هزینه های نهایی: پروفرما روشی امن برای ارزیابی و برآورد هزینه های نهایی می باشد. در واقع از طریق این سند می توانید هزینه های نهایی را مورد بررسی قرار دهید.

کارکرد پروفرما

اطلاعات درج شده در پروفرما

در پروفرما اطلاعات بسیار مهمی درج می شود. همچنین اطلاعات درج شده بر اساس نوع کالا می تواند تغییر پیدا کند. در حالت کلی اطلاعات درج شده در مسیر ترخیص و واردات کالا مورد بررسی و ارزیابی قرار می گیرند. در پروفرما اطلاعات زیر به صورت دقیق درج خواهند شد.

— تاریخ صدور پروفرما و شماره پیش فاکتور

— نام، آدرس و اطلاعات دقیق فروشنده

— مشخصات دقیق مربوط به کالا به لحاظ جنس و کیفیت

— ذکر شماره گمرکی کالا

— مبلغ پیش فاکتور، ذکر نوع ارز و تفکیک قیمت کالا

— نحوه خرید بر اساس قوانین اینکوترمز

— مبدا و مقصد نهایی کالا

— زمان و شرایط تحویل کالا

— گواهی های لازم

— توافقات مربوط به تضمینات ریالی

— مسئله خدمات پس از فروش

اطلاعات درج شده در فرم پروفرما اینویس

نحوه صدور و دریافت پیش فاکتور یا پروفرما

پروفرما به عنوان یک سند بین المللی بر اساس شرایط و قوانین موجود در قرارداد تنظیم می شود. به طور کلی بر اساس نیازهای طرفین پروفرما صادر خواهد شد. این سند برای ترخیص کالا، ثبت سفارش و گشایش اعتبار اسنادی مورد استفاده قرار می گیرد. برای صدور این سند شرایط مورد معامله مورد بررسی قرار خواهد گرفت. پس از توافق طرفین اطلاعات مهم و ضروری خریدار و فروشنده درج می شوند. پس از انجام معامله فروشنده خارجی نسبت به صدور پیش فاکتور اقدام خواهد کرد.

طرفین معامله بر اساس قوانین موجود در کشور مقصد پروفرما را صادر می کنند. تحت چنین شرایطی ترخیص کالا راحت تر خواهد بود. ارسال بار به استرالیا از طریق چنین روشی بسیار راحت و آسان می باشد.

موارد مهم در پروفرما

پروفرما یا همان پیش فاکتور در رده اسناد تجاری بین المللی قرار دارد. ذکر برخی از موارد مهم در پروفرما ضروری و مهم می باشد. در غیر این صورت واردات کالا به کشور سخت و دشوار خواهد بود. در همین راستا باید هنگام صدور پیش فاکتور باید به چند نکته مهم توجه داشت. از موارد مهم در این سند تجاری اطلاعات مربوط به ماهیت کالا می باشد. در واقع نوع و جنس کالا باید به صورت دقیق مورد بررسی قرار بگیرد.

از دیگر موارد مهم اطلاعات مربوط به خریدار می باشد؛ زیرا بر این اساس می توانید نسبت به واردات کالا اقدام کنید. از موارد ضروری در پیش فاکتور می توان به ابعاد، قیمت کالا و تاریخ صدور آن اشاره کرد. هزینه فریت بار نیز از مواردی است که میتوان در این فرم درج کرد.

پروفرما اینویس چیست؟

یکی دیگر از پیش فاکتورهای مهم و ضروری در حوزه تجارت بین الملل پروفرما اینویس می باشد. بر اساس این سند تجاری می توان با اطلاعات مهم در بخش های مختلف اشاره کرد. در پاسخ به سوال پروفرما اینویس چیست؟ باید اشاره نمود، که این پیش فاکتور در صورت تمایل به خرید کالا از جانب فروشنده صادر می شود. اطلاعات درج شده در پروفرما اینویس بر اساس شرایط و ضوابط موجود در قرارداد متغیر می باشد. در واقع فاکتور اطلاعات مهم مربوط به محصول را در اختیار خریدار قرار می دهد.

فروشنده بر اساس تعهداتی که دارد؛ مستلزم به درج اطلاعات مهم در این پیش فاکتور خواهد بود. در این سند تجاری به تعداد، قیمت، نوع محصول و سایر اطلاعات مهم اشاره می شود.

پروفرما اینویس چیست

تفاوت پروفرما و  پروفرما اینویس

برخلاف تمامی باورهای رایج دو پیش فاکتور پروفرما و پروفرما اینویس تفاوت بسیار زیادی یا یکدیگر دارند. بر اساس شرایط معامله، نوع کالا و توافق طرفین نوع پیش فاکتور تعیین می شود. در پیش فاکتور پروفرما به شرایط خرید، نوع کالا، ماهیت جنس، اطلاعات مربوط به فروشنده و خریدار، نحوه تحویل کالا، مجوزهای دریافتی و…‌ اشاره می شود. در صورتی که پروفرما اینویس به عنوان یک سند تجاری اطلاعات بسیار محدودتری دارد. در واقع این پیش فاکتور فقط به ماهیت و جنس کالا، فروشنده، خریدار و برخی از اطلاعات ضروری دیگر اشاره می شود.

بر اساس شرایط موجود در معامله و قوانین موجود در کشور مقصد باید نسبت به دریافت یکی از این دو پیش فاکتور اقدام کنید. برای ارسال بار به دبی از ایران باید نسبت به دریافت پروفرما اقدام نمود. در غیر این صورت با مشکلات جدی در خصوص ارسال بار به کشور مقصد مواجه خواهید شد. توجه به نکات مهم می تواند مسیر ارسال بار به آلمان را راحت و آسان تر کند.

تفاوت پروفرما اینویس و کوتیشن

برای پاسخ به این سوال ابتدا به بررسی اصطلاح کوتیشن می پردازیم. در واقع کوتیشن سندی بسیار و ضروری است، که در شروع به مذاکره توسط فروشنده صادر می شود. بر اساس این سند تجاری مذاکرات و توافقات لازم انجام خواهد گرفت. کوتیشن خریدار را مستلزم به پرداخت هزینه جهت خرید محصول نمی کند. به نوعی قبل از صدور پروفرما اینویس، کوتیشن صادر خواهد شد. کوتیشن جزء اسناد مهم تجاری و ثبت شده نیست. در واقع این سند قابلیت ثبت را ندارد و طرفین بر اساس آن به توافق نهایی می رسند. در صورتی که پروفرما اینویس شامل تمامی اطلاعات مهم و جامع در خصوص محصول می باشد.

به نوعی پس از اتمام توافقات بین طرفین پروفرما اینویس صادر می شود. بر اساس اطلاعات درج شده در این پیش فاکتور مراحل مربوط به واردات کالا دنبال خواهد شد. به لحاظ اعتبار قانونی کوتیشن در پله دوم قرار دارد. به نوعی این سند تجاری فقط در بین طرفین قرارداد از اهمیت قابل توجهی برخوردار می باشد. قدم بعدی پس از کوتیشن صدور پیش فاکتور از نوع اینویس می باشد. تحت چنین شرایطی ضوابط مربوط به واردات کالا به صورت قانونی دنبال خواهد شد.